Tekken 8 er nok et slåssespill som beviser at sjangeren er langt ifra død. Snarere tvert imot!
Tekken 8
Utvikler: Bandai Namco Studios; Arika
Utgiver: Bandai Namco Entertainment
Plattform: PC, PS5, Xbox Series X/S
Sjanger: Kampsport
Dato: 26. januar 2024
Aldersgrense: 16 år
Kampsportspill, eller slåssespill om du vil, har vært en del av det allmenne spillandskapet siden 80-tallet, men det var med lanseringen av Street Fighter II: The World Warrior i 1991 og den påfølgende gjenopplivingen av det japanske arkademarkedet at sjangeren for alvor tok av. Gjennom 90-tallet var sjangeren blant de fremste når det kom til tekniske innovasjoner og demonstrering av nyskapende grafisk teknologi, med alt fra digitalisering av ekte skuespillere i Mortal Kombat til tredimensjonale kamper i Virtua Fighter (for en herlig portrettering av denne spennende epoken i spillhistorien anbefales anime-serien Hi Score Girl, for tiden tilgjengelig på Netflix).
Sjangerens arkade-storhetstid er for lengst historie, men det siste året har fans spist usedvanlig godt med nye og gode innslag som Mortal Kombat 1 og Street Fighter 6. Tekken 8 er sistemann ut blant «de tre store,» og med dette er serien som mange forbinder synonymt med den første PlayStation tilbake på PlayStation 5, Xbox Series X/S og PC.
Historien i Tekken-serien er både lang og kompleks, og ifølge seriens produsent Katsuhiro Harada innehar den faktisk Guinness-rekorden i «lengste sammenhengende historiefortelling innenfor dataspill.» Kort oppsummert dreier det meste seg om intrigene rundt Mishima-klanen, der patriarken Heihachi Mishima, sønnen Kazuya Mishima og barnebarnet Jin Kazama kjemper en lang og intrikat maktkamp for kontrollen over selskapet Mishima Zaibatsu og det fryktelige djevelgenet som går i arv i slekten. Denne kampen har pågått siden det første Tekken ble lansert i 1994 og involverer at vinneren stort sett alltid kaster taperen utfor en klippe (noe skuespiller Brian Cox oppsummerer på fantastisk vis i den offisielle videoen Tekken 8 – The Story So Far).
Ved starten av Tekken 8 er Kazuya Mishimas kontroll over verden nesten absolutt, og et forsøk fra Jin og motstandsbevegelsen Yggdrasil på å bekjempe Kazuya i New York mislykkes. For å bygge en ny verdensorden hvor kun de sterkeste har livets rett annonserer Kazuya en ny King of the Iron Fist Tournament, hvor vinnerne gjør seg fortjent til sin plass i den nye verden og tapernes nasjoner vil motta kollektiv straff. Den nylig beseirede Jin begynner en prosess med selvransakelse for å få kontroll over sine iboende krefter, gjenoppta kampen og stoppe Kazuya en gang for alle.
Historiene i slåssespill er sjelden det store trekkplasteret (med mulig unntak av Injustice-serien). Tekken 8 vinner heller ingen priser for beste historiefortelling, men historien som serveres her er ikke så aller verst. Den er naturligvis like over-the-top som man kan forvente av Tekken, men den gir samtidig spilleren en fin innføring i spillets nye mekanikker og lar deg styre flere figurer, noe som tvinger deg ut av komfortsonen. Den kunne med fordel gitt noen av rollefigurene enda mer fokus, men da måtte den til gjengjeld også vært lenger, og det er det ikke sikkert den hadde tålt.
Det jeg ikke er like imponert over i historiedelen er de forhåndstegnede filmsekvensene, som grafisk sett føles svakere enn scener som benytter seg av grafikkmotoren i sanntid. Ikke bare senker de bildehastigheten til 30 bilder per sekund, den klarer ikke alltid å holde den stabilt. I tillegg er farge- og svartbalansen noe ujevn og mer kornete enn det jeg anser som optimalt. Det som tidligere pleide å være det største trekkplasteret ved spill av denne typen havner dermed i skyggen av den øvrige helheten. Dette forteller i bunn og grunn to ting. For det første har spillgrafikk generelt kommet langt når sanntidsgrafikken kan overgå den forhåndstegnede, og for det andre har utviklerne lagt ned mye tid for å gjøre presentasjonen så god som mulig der den virkelig teller.
For når man først går inn i kamp skinner Tekken 8 i all sin Unreal Engine 5-prakt. Her møter du en grafisk presentasjon i selve kampsekvensene som kjører i bunnsolide 60 bilder per sekund med utsøkte effekter, realistiske teksturer og levende bevegelsesanimasjoner. Svetten pipler, muskler flekses og de ulike stoffene i klesplaggene som slåsskjempene går kledd med er brakt til live med et utmerket blikk for detaljer. Resultatet er en visuell stil som virkelig løfter Tekken-opplevelsen til nye høyder i Tekken 8. I likhet med Street Fighter 6 er dette et spill som utnytter kraften i ny maskinvare til det fulle, hvor utviklerne får det hele til å flyte så sømløst at man nesten ikke tenker over det nitide arbeidet over flere år som ligger til grunn her. Bare en så liten ting som den korte lastetiden før hver kamp er et solid løft de færreste vil tenke på, men som er en solid oppgradering for spillserien.
Utenom historiemodusen har du en rekke andre ting å bryne deg på, med alt ifra en slags semi-opplæringsdel hvor du lager en egen figur som reiser rundt til forskjellige arkadehaller for å turnere i Tekken til Tekken Ball, seriens svar på sandvolleyball. Flere av disse modusene er så-som-så, men utviklerne skal i det minste ha for å inkludere dem for mangfoldets skyld. Det flesteparten kommer for er likevel de klassiske kampene en-mot-en, hvor den klassiske formelen er utbedret og tar sikte på mer aggressiv spillestil enn tidligere. Her introduserer Tekken 8 deg for Heat-systemet, hvor en måler kan aktiveres en gang per kamp for å gjøre angrep sterkere og endatil endre et par av angrepene. Når dette kombineres med sterke spesialangrep som kan trigges når helsen er lav, samt cinematiske presentasjoner hvor kameraet sakker hastigheten idet motstanderne slår hverandre omtrent samtidig, resulterer dette i en heseblesende opplevelse som gjør kampene artige for både nybegynnere og veteraner. Street Fighter 6 har nok fortsatt en lavere terskel for nybegynnere med tanke på det forenklede kontrollsystemet man kan velge der, men Tekken 8 er ikke langt unna.
Den skarpe presentasjonen, den korte responstiden for knappekommandoer og det justerte kontrollsystemet er alle komponenter som sørger for at Tekken-opplevelsen sitter skarpere enn på lenge i Tekken 8. Her føles det virkelig som at hvert slag og spark har en tyngde, hvor du nærmest kjenner det i kroppen hver gang du mottar juling eller sender en motstander i bakken. Dette gjelder ikke bare for veteraner i rollegalleriet, men også for nykommerne. De tre nye rollefigurene vi møter er Azucena, en livlig peruaner med en overentusiastisk forkjærlighet for kaffe; Victor, en dresskledd franskmann som kunne gått for å være dobbeltgjengeren til en eldre Sylvester Stallone; og Reina, en rollefigur der både bevegelsesmønsteret og det lettere gotiske designet treffer så blink at dette fort kan bli en ny folkefavoritt i serien. At det ikke er flere enn tre nye rollefigurer av de totalt 32 tilgjengelige er selvfølgelig et lite minus, men dessverre er heller ikke dagens slåssespill frie for Games as a Service-tankegangen hvor stadig mer innhold skal serveres mot vederlag over lengre tid (dette er et tegn i spilltiden jeg bare må lære meg å leve med).
Tekken 8 ville ikke vært et Tekken-spill uten sterk musikk med den funky techno-stilen gamle Namco-spill ble så kjent for, og heldigvis skuffer ikke spillet på dette området heller. Tvert imot kan spillet skimte med musikken fra samtlige hovedspill i Tekken-serien i tillegg til et flunkende nytt lydspor som byr på minst like mange minneverdige toner som forgjengerne. Dette er noe alle serien med en så rik tradisjon og historie burde gjøre, og det skader heller ikke at den nye musikken låter like tøft som forventet.
Tekken 8 er sistemann ut blant «de tre store» innenfor slåssespillsjangeren, men sist betyr langt ifra minst. Tvert imot er spillet minst like godt på å løfte sjangeren inn i en ny gullalder som sine to hovedkonkurrenter, og Tekken 8 er et spill jeg mistenker kommer til å holde på populariteten blant sjangerentusiastene i lang tid fremover. Jeg skulle gjerne sett en enda bedre historie, litt bedre presentasjon i filmsekvensene og enda flere nye rollefigurer, men sistnevnte er noe spillet vil få mer av etter hvert som tiden går og spillet får nytt innhold. Enten dette er et spill du tenker å dedikere store deler av spilletiden din til eller bare plukke opp kontrolleren for en kamp nå og da, er Tekken 8 et spill som vil innfri forventningene dine.
Score: 8/10