Skaperne av Titanfall-serien og Apex Legends kaster seg ut i et historiedrevet Star Wars-spill. Er dette Jedi-spillet du har lett etter?
Star Wars Jedi: Fallen Order
Utvikler: Respawn Entertainment
Utgiver: Electronic Arts
Plattform: PC, PS4, Stadia, Xbox One
Sjanger: Action, eventyr
Dato: 15. november 2019
Aldersgrense: 16 år
Teksten er opprinnelig skrevet i november 2019, og er her publisert på nytt i lettere revidert utgave.
Etter at Disney overtok Star Wars-lisensen i 2012, har sagaen om stjernekrigen fått en renessanse i de aller fleste medier. Filmer, TV-serier, bøker og tegneserier har kommet på rekke og rad, og det aller meste har holdt en forholdsvis høy kvalitet. På spillfronten har det derimot vært overraskende tynt. LucasArts, det ikoniske spillstudioet som tidligere hadde ansvaret med å produsere Star Wars-spill, ble i praksis lagt ned i 2013 (fun fact: studioet eksisterer fortsatt og har ifølge Wikipedia 10 ansatte, men tjener nå kun som en lisensgiver, da mest sannsynlig for de gamle spillene). Den eksklusive lisensen for å produsere Star Wars-spill til de store plattformene gikk til EA, men i løpet av seks år har selskapet bare maktet å gi ut to Star Wars-spill, hvorav begge er i Battlefront-serien. Star Wars Battlefront II skapte også mye furore før lansering i 2017 på grunn av et loot box-system som i betatestene i praksis la opp til en pay-to-win-modell. Så mye oppstyr skapte systemet at loot box-problematikken havnet på politikernes bord og fanget allmennhetens interesse i mange land, og til tross for at Battlefront II har endret seg vesentlig siden betatesten sliter spillet fortsatt med sitt frynsete rykte.
Battlefront II-problemet har fått mange til å lure på om Disney snart vil avlyse avtalen med EA, for er det én ting Disney virkelig ikke liker er det dårlig presse. Mange har dermed også ansett det neste Star Wars-spillet som EAs siste sjanse med lisensen, hvor de er nødt å treffe riktig for å sikre lisensfremtiden. Oppgaven falt på Respawn Entertainment, studioet etablert av skaperne av de to første Call of Duty: Modern Warfare-spillene og som står bak Titanfall-serien og Apex Legends. Sluttresultatet fra Respawn Entertainment er Star Wars Jedi: Fallen Order, det første historiedrevne enspiller-spillet i Star Wars setting siden Star Wars: The Force Unleashed II i 2010 (dersom man ser bort fra Lego Star Wars III: The Clone Wars fra 2011).
Historien tar oss med til galaksen langt, langt borte rundt fem år etter Imperiets opprettelse i Episode III. Den gamle republikken er historie, og Jedi-ordenen er utryddet som følger av Order 66. Noen få Jedi har imidlertid klart å unnfly katastrofen. En av dem er den unge Cal Kestis, som nå tilbringer dagene i skjul på skrapplaneten Bracca der Republikkens gamle stjernekryssere blir brutt ned og materialene resirkulert til Imperiets krigsmaskineri. Imperiet har imidlertid en gruppe kalt Inkvisitorer som ved hjelp av Kraftens mørke side jakter på de siste Jediridderne, og nå kommer Cals fortid opp for en dag. På flukt fra Inkvisitorene blir Cal reddet av den gamle Jedien Cere Junda og hennes pilotmakker Greez Dritus, og sammen reiser de til planeten Bogano for å finne spor etter Ceres gamles jedimester, Eno Cordova. Cordova skal nemlig ha vært i besittelse av en liste over kraftsensitive barn i galaksen, og håpet er å få tak i listen for å gjenoppbygge Jedi-ordenen. Sammen med Cordovas gamle droide, den søte lille BD-1, legger Cal ut på en reise gjennom galaksen for å finne Cordovas liste før Imperiet gjør det.
Det er unektelig en herlig følelse å sitte med et historiedrevet Star Wars-spill igjen. Vel å merke fikk vi en kampanjedel i Battlefront II, men den klarte dessverre å forspille sin sjanse til å fortelle en ekstra spennende historie. Det er ikke dermed sagt at historien i Jedi: Fallen Order er perfekt. Med jevne mellomrom støter den på noen ujevnheter, og den inneholder heller ingen store overraskelser underveis. I beste Star Wars-stil er det droidene som er de beste rollefigurene, og BD-1 er både fantastisk søt og underholdende. Det øvrige rollefigurgalleriet er derimot ikke det beste, hvor problemet først og fremst ligger hos Cal selv, som helhetlig sett er litt kjedelig i lengden. Samtidig har historien noen svært velfortalte og minneverdige øyeblikk, og da særlig når man trenger dypere inn i rollefigurenes bakgrunnshistorier. Dette gjelder særlig Cal og Cere, som begge sliter med traumer som følger av forfølgelsene de har blitt utsatt for som medlemmer av Jedi-ordenen, en tematikk som både er mørkere og bedre fortalt enn en skulle forvente i en Star Wars-setting. Rollefigurene bærer hverandre godt, og samlet sett utgjør de et rollegalleri som kommer ut av det hele med beina på jorda. Noe forbedringspotensial finnes det, men i det store og det hele er dette en historie man koser seg med.
Noe av det som gjør at man koser seg ekstra med historien og spillet er at Star Wars-følelsen sitter som et skudd hele veien. Design, planeter, lyder, våpen og rollefigurer gir deg den rette stemningen man forventer av et godt Star Wars-produkt, med alt fra det konvensjonelle til det sære og spesielle. Her er en blanding av både nytt og gammelt, og Respawn skal ha ros for å ha integrert spillet godt med det utvidede Star Wars-universet, særlig elementer fra The Clone Wars-serien og de nye tegneseriene. Det audiovisuelle designet sitter som et skudd, og det er aldri i tvil om at Respawn har gått grundig til verks for at spillet skal se og høres ut som et Star Wars-spill.
Visuelt sett vil man imidlertid få en noe blandet opplevelse ut ifra hvilken plattform man spiller på. Selv på PC er det merkbart at Unreal Engine 4 begynner å bli en litt eldre grafikkmotor, og det er ikke alltid at spillet imponerer like mye visuelt som en skulle ønske. Det er aldri stygt (med unntak av wookiene, som ser temmelig horrible ut i dette spillet), og noen av lokasjonene er tvert imot svært lekre å se på. Sammenlignet med de grafisk skarpeste spillene i dag kommer spillet likevel noe til kort, selv til PC. Det har vært snakk om problemer på både PS4- og Xbox One-versjonen etter lansering, og da særlig standardutgavene av konsollene. På PC kjører spillet uten de helt store problemene, med unntak av et par-tre tilfeller der spillet frøs i noen sekunder før det fortsatte uten videre problemer. Det er imidlertid trist at konsollversjonene ikke yter bedre enn de gjør, og det er sørgelig at eierne av de eldre versjonene av dagens konsoller stadig oftere risikerer en mindreverdig spillopplevelse.[1]
Spillet tar deg med til kjente og ukjente lokasjoner på jakt etter Jedimesterens hemmelighet. På veien vil man støte på både fiender og hindre, og det er i manøvreringen og kampene at spillet virkelig underholder. Som en tidligere padawan har Cal fortsatt mye å lære når det kommer til Kraften, og etter hvert vil han åpne opp nye krefter som gjør det mulig for ham å nå frem til lokasjoner som tidligere var sperret for ham. Dermed får man et delvis åpent metroidvania-landskap hvor det å komme tilbake til gamle lokasjoner og utforske dem med sine nyoppdagede krefter fort gir avkastning. For å ta seg frem må Cal hoppe, klatre, skli og løse gåter, og det hele gir velkjente assosiasjoner til Metroid, Uncharted, Tomb Raider og Prince of Persia. Spillet gjør ikke så mye nytt, men helheten er skrudd godt sammen.
Ettersom Imperiet også er på jakt etter samme mål som deg er konfrontasjoner uunngåelige. Kampsystemet er tungt inspirert av FromSoftware-spill som Dark Souls og Sekiro: Shadows Die Twice. Dette kan høres avskrekkende for noen, men spillet skimter heldigvis med en justerbar vanskelighetsgrad, og man tåler som regel mer enn bare ett til to slag fra fienden før man dør, og systemet føles derfor mer overkommelig for sånne som meg som aldri har klart å mestre FromSofware-formelen til det fulle. Kort forklart handler kampene om å lese fiendens angrepsmønstre for å angripe, blokkere, parere og unnvike til riktig tid. I tillegg har man også et par evner med Kraften på sin side som kommer til nytte, som å senke fiendens hastighet. Man kan se på det som en Dark Souls lite, og det fungerer svært godt i Star Wars-setting. Triumfen når man virkelig får inn flyten er uovertruffen, og dette er et kampsystem jeg gjerne ser videreført ved en senere anledning.
Et annet FromSoftware-element som er implementert i spillet er lagringspunktene rundt omkring. Her kan Cal meditere og bruke erfaringspoengene til å videreutvikle kreftene sine, samt få tilbake all helse. Sistnevnte medfører imidlertid også at alle fiender man har nedkjempet dukker opp på nytt. Skulle man ved et uhell bli drept av en fiende vil man miste alle opptjente erfaringspoeng, men dette kan man heldigvis få tilbake ved å finne fienden igjen og ta opp igjen kampen.
Det er ikke vanskelig å se hvor Respawn har hentet inspirasjon til spillet, og de klarer å koke det hele sammen til en svært velfungerende helhet. Studioet har også alltid vært dyktige på å finjustere og perfeksjonere formler som andre har etablert før dem. Jeg savner imidlertid at Respawn bringer noe nytt til bordet. De har laget en velfungerende helhet, ja visst, men de mangler samtidig det lille ekstra som tar denne typen spill til neste nivå.
Noen små problemer til tross er det ingen tvil om at Star Wars Jedi: Fallen Order er et spill Star Wars-fans vil kose seg med i mange timer. Det er et spill som gir assosiasjoner til gode, gamle klassikere som Star Wars Jedi Knigt II: Jedi Outcast og Star Wars: Republic Commando, og å få et Star Wars-spill med fokus på en solid enspilleropplevelse uten mas om mikrotransaksjoner og DLC er svært forfriskende. Tredjepersons actioneventyr er en ny greie for Respawn Entertainment, men de håndterer utfordringen uten altfor store problemer (hvis man ser bort fra de tekniske ytelsesproblemene på standardkonsollene). Etter flere år i mørke kan Star Wars-fansen endelig ane et nytt håp, og har man lengtet etter et Star Wars-spill som formidler den klassiske følelsen trenger man ikke lete lenger – dette er spillet du leter etter.
Score: 8/10
[1] Nå, ett år etter at denne anmeldelsen opprinnelig ble skrevet, har dette blitt enda mer dagsaktuelt i form av lanseringen av Cyberpunk 2077, et spill som knapt nok er i stand til å kjøre på de originale utgavene av PS4 og Xbox One.