Capcom gjorde det aller meste riktig med nyversjonen av Resident Evil 2. Klarer de å opprettholde den gode formen med nyversjonen av Resident Evil 3?
Resident Evil 3
Utvikler: Capcom
Utgiver: Capcom
Sjanger: Action, horror
Plattform: PS4, Xbox One, PC
Lanseringsdato: 3. april 2020
Aldersgrense: 18 år
Et av fjorårets beste spill var nyversjonen av Resident Evil 2, det klassiske skrekkspillet fra 1998 som nå fikk en solid overhaling og ble gjenfødt i ny drakt. Capcom viste dermed ikke bare at deres grafikkmotor RE Engine er en av de mest fleksible og allsidige vi har på markedet, de satte også en standard for hvordan man gjenskaper en gammel klassiker. Resident Evil 2 hadde mer enn nok som gjorde spillet tro til kildematerialet sitt, samtidig som det var nyskapende der det trengtes slik at spillet lett kunne plukkes opp av nye spillere i 2019.
Med et salg på over 6 millioner eksemplar var suksessen et faktum, og det var egentlig bare et spørsmål om tid før en annen fanfavoritt skulle få samme overhaling. Litt mer enn ett år senere sitter vi nå med nyversjonen av Resident Evil 3: Nemesis, den skumle og samtidig litt mer actionorienterte oppfølgeren som opprinnelig ble lansert i 1999. Originalen hentet sterk inspirasjon fra Terminator 2: Judgment Day, og kastet deg inn i rollen som serieveteran Jill Valentine på flukt fra den fryktinngytende og tilsynelatende udødelige mutanten Nemesis.
Resident Evil 3 (2020-versjonen har altså droppet undertittelen Nemesis) gjenskaper historien og rollefigurene i samme stil som fjorårets nyversjon. Du spiller som Jill Valentine, en av hovedpersonene og få overlevende fra det første spillet i serien. Besatt etter å bringe Umbrella Corps ugjerninger frem i lyset har hun iverksatt en egen etterforskning av begivenhetene og selskapet, men det hele kommer til en brå slutt når Raccoon City plutselig blir rammet av et massivt zombievirusutrudd en mørk septemberkveld i 1998. Som om ikke det var nok blir Jill angrepet i sitt eget hjem av et massivt, vansiret og tilsynelatende ustoppelig monster hvis eneste forståelige ord er «Stars». Med et monster i hælene som tydeligvis er ute etter å drepe Jill og andre gjenlevende medlemmer av spesialstyrken S.T.A.R.S. er Jill nødt til å bruke alle evnene sine for å rømme fra både monsteret og Raccoon City. Dette fører til at hun må inngå et usannsynlig samarbeid med Carlos Oliviera, soldat i Umbrellas egen militære spesialstyrke.
Når sant skal sies har jeg aldri spilt det originale Resident Evil 3: Nemesis i sin helhet, kun bruddstykker og gjenfortellinger av historien slik vi blant annet finner den i on-rail shooter-spillet Resident Evil: The Umbrella Chroniclestil Wii. Dermed er det ikke enkelt for meg å si i hvor stor grad historien i Resident Evil 3 samsvarer med originalen fra 1999. Etter det jeg har skjønt er det imidlertid større avstand mellom originalen og nyversjonen enn det vi fikk servert i fjor, og det er dermed en viss fare for at gamle spillere ikke vil være hundre prosent fornøyde med det de får presentert denne gangen. Som en spiller som befinner seg et sted mellom veteran og helt fersk er derimot opplevelsen svært god, med en godt fortalt historie og en fin blanding mellom skrekk og action.
Noe av det første en legger merke til om man sammenligner Resident Evil 3 med originalen, er at rollefigurene i nyversjonen har gjennomgått en solid overhaling. Dette klarte Capcom svært bra i fjor, og årets spill er heller intet unntak. Spesielt Jill har fått et design som er vesentlig tøffere, realistisk og mer praktisk enn tidligere, samtidig som at designet ivaretar visse referanser og assosiasjoner til det originale. Denne designfilosofien ser ut til å prege spillet som helhet, inkludert når bymiljøene i Raccoon City gjenskapes fra låste kameravinkler i 1999 til et friere tredimensjonalt miljø i 2020. Ved hjelp av en bunnsolid grafikkmotor er spillet på toppen av det hele svært lekkert å se på, med en ytelse på PC som aldri sliter med nevneverdige problemer.
Bedre presentasjon går også hånd i hånd med et velfungerende kontrollsystem. I Resident Evil 3 vil man sjelden være i stand til å eliminere all motstand man kommer over, og man er da avhengig av å kunne veksle raskt mellom våpen, foreta en unnvikingsmanøver eller løpe så fort man kan. Dette er god tredjepersons action med lekker presentasjon og et godt kontrollsystem som passer spillets stemning.
Setningen «god tredjepersons action» kan derimot få det til å gå litt kaldt nedover ryggen til enkelte Resident Evil-spillere, da slike ord fort kan gi assosiasjoner til de mindre gode spillene i serien. Resident Evil begynte som en skrekkspillserie, men utviklet seg etter hvert til å bli langt mer actionfylt enn skummelt. Når sant skal sies mangler nok Resident Evil 3 litt av den samme nervepirrende følelsen man fikk av å tusle rundt i politistasjonen i Resident Evil 2 mens man hørte fottrinnene til Mr. X i det fjerne. En av hovedårsakene til at Resident Evil 3 mangler noe av skrekkfølelsen fra forgjengeren er at opplevelsen denne gangen er langt mer lineær, samt at Nemesis ikke er like innpåsliten (og dermed fryktinngytende) som Mr. X. Følelsen av å ha en udødelig T-1000-lignende skapning etter deg er fortsatt ivaretatt, men samtidig også tonet litt mer ned enn den kunne vært. Likevel er det ingen grunn til å være urolig, for Resident Evil 3 er fortsatt langt unna actionfesten vi fikk i spill som nr. 5 og 6 i serien. Med begrenset ammunisjon, fiender som nekter plent å dø og en stadig innpåsliten Nemesis i hælene er det flere øyeblikk i Resident Evil 3 som får pulsen til å øke, selv om man kanskje mangler den intense klaustrofobiske følelsen fra forgjengeren.
Mens man i Resident Evil 2 spilte som to rollefigurer og dermed kunne oppleve historien fra forskjellige vinkler, er historien denne gangen mer konsentrert om Jills opplevelse. I visse partier overtar man som Carlos i stedet, men her er det snakk om en mer klassisk veksling mellom to personer, ikke den samme gjenfortellingen fra forskjellige vinkler slik man finner den i fjorårets tittel. Resultatet er dermed et spill som er vesentlig kortere enn forgjengeren. Det er ikke nødvendigvis negativt i seg selv, og spillets lengde er i bunn og grunn akkurat passe. Det er uansett bedre å få en kort og konsis historie med kvalitet enn en som blir dratt ut i det evinnelige bare for å hale ut opplevelsen. Samtidig er det verdt å nevne at spillets gjenspillingsverdi er noe mer begrenset denne gangen.
Med Resident Evil 3 får vi endelig en ny og gyllen mulighet til å oppleve en av de mest sentrale historiene fra seriens glansdager i ny drakt på moderne plattformer. Spillet leverer akkurat som forventet, og selv om noe av sjokkverdien kanskje er forsvunnet siden Resident Evil 2-lanseringen er det slettes ingen grunn til å styre unna denne tittelen. Her får vi en fortelling om konsekvensene av menneskelig overmot og grådighet. Vi får en visuelt lekker tittel med minneverdige rollefigurer, et par fine nikk til fjorårets tittel og en passelig skummel actionopplevelse. Stort mer kan man egentlig ikke ønske.
Spillet kommer også med en asymmetrisk flerspillermodus, Resident Evil: Resistance. Denne har jeg ikke testet på nåværende tidspunkt.
Score: 8/10