Sunsoft-spillet som lenge har vært en hellig gral blant NES-samlere kan nå nytes uten å forvandle deg til gjeldsslave.
Gimmick! Special Edition
Utvikler: Sunsoft, City Connection
Utgiver: Clear River Games, Bitwave Games
Plattform: PC, PS4, Switch, Xbox One
Sjanger: Plattform
Dato: 6. juli 2023
Aldersgrense: 3 år
Da Nintendo i 1990 introduserte Super Nintendo (SNES) var det naturlig nok mange selskaper som skiftet fokus fra deres foregående konsoll Famicom/NES, men den gamle 80-tallstraveren fikk faktisk nye offisielle spill så langt frem som 1994. Ett av studioene som leverte nye titler til den aldrende konsollen (så vel som til oppfølgeren) var det japanske studioet Sunsoft, en japansk legende på den tiden med blant annet Batman: Return of the Joker og Hebereke/Ufouria-serien på samvittigheten. Ett av resultatene av deres lange fartstid med Famicom/NES var Gimmick!, bedre kjent som Mr. Gimmick her til lands.
Gimmick! har lenge vært kjent som en slags hellig gral blant NES-samlere, mest på grunn av spillets begrensede distribusjon. Med en japansk lansering i 1992 kom spillet nokså sent i konsollens levetid, men dette hindret ikke Sunsoft fra å lansere en europeisk utgave i 1993. Denne versjonen ble imidlertid kun lansert i Skandinavia, noe som gjorde den svært sjelden og dermed til et naturlig samleobjekt i ettertid.
Fans som har ønsket å spille Gimmick! uten å ty til emulering har lenge måtte punge ut for å få fatt i et eksemplar. Nå trenger man imidlertid ikke lenger selge hus/hjem/førstefødte/organer/sjelen for å få til dette, ettersom Sunsoft har lansert den digitale utgaven Gimmick! Special Edition, utviklet av City Connection.
Historien i Gimmick! fortelles fordelt mellom en introduksjonssekvens og instruksjonsboka. Vi spiller som Yumetaro, en yokai som blir forvekslet med en leke idet han vandrer inn i en leketøysbutikk og blir kjøpt av en intetanende far, som gir Yumetaro i gave til datteren sin. Yumetaro blir umiddelbart den nye favoritten, noe som ikke faller i god jord hos de andre lekene i huset. Dette fører til at lekene en natt gjør opprør og kidnapper jenta, og Yumetaro må legge ut på reise for å berge sin nye eier.
Man kan fort tenke at Gimmick! har fått statusen det har på grunn av sin utilgjengelighet, og til en viss grad er det nok noe i dette. Samtidig er dette langt ifra alt det er å si om saken, og som et plattformspill til 8-bitgenerasjonen er Gimmick! absolutt underholdende. Med en rekke stilige animasjoner, levende bakgrunner og en rik fargepalett er det tydelig at Sunsoft utviklet tittelen i en tid hvor de hadde lært seg å mestre utviklingsverktøyene til konsollen fullt ut, og spillet bærer sånn sett mange likhetstrekk med andre sene lanseringer til Famicom/NES som Kirby’s Adventure eller Mega Man 6. Presentasjonen har en flyt som viser frem de beste sidene av Nintendos gjennombruddskonsoll, noe som også demonstrerer verdien i å utvikle spill til en konsoll man har lang fartstid med selv når konsollen har blitt avløst.
Selve emuleringen er også godt gjennomført, med forholdsvis responsive kontrollere og en god gjengivelse av grafikk og teknikk. Dette inkluderer også at spillet sakker ned i et par sekvenser hvor det skjer forholdsvis mye på skjermen samtidig. På den ene siden kunne man kanskje ønsket at utviklerne hadde forbedret spillet på dette området, men på den andre siden er også dette en måte å konservere og bevare spillhistorie på, med alle sine blemmer og mangler.
Ved første øyekast kan Gimmick! virke som et vanlig plattformspill. Langt på vei stemmer dette, for Yumetaro hopper og spretter over farer og fiender som de fleste andre plattformhelter fra denne generasjonen. Det som imidlertid skiller ham ut fra sine sjangersøsken er spillets fysikk og måten han bekjemper fiender på. Yumetaro vil nemlig ikke stå stille i nedoverbakker, men vil alltid dras nedover når han står på en helling. Dermed må du som spiller utnytte dette for å komme over hindre og samtidig styre i motsatt retning i de tilfelle hvor du ikke vil falle fremover. Dette kombineres med kampsystemet, hvor Yumetaro fremkaller en stjerne over hodet sitt som alltid vil falle nedover før den spretter videre i henhold til vinkel og fart. Stjernen bruker dessuten ikke bare til å slå fiender, men også som en ekstra mobil plattform som Yumetaro kan hoppe oppå for å komme frem til ellers uoppnåelige områder. Dette gjør at Gimmick! har en mye mer kompleks fysikkmotor enn det som var vanlig for plattformspill på denne tiden, og resultatet er fortsatt imponerende med tanke på de tekniske begrensningene Sunsoft hadde å jobbe med.
Det hele kommer imidlertid med en bieffekt, nemlig vanskelighetsgraden. Gimmick! er et ekstremt krevende og vanskelig spill, såpass mye at du fortjener både applaus og gullmedalje hvis du klarte dette spillet uten juksekoder eller ekstra verktøy som barn. Heldigvis kommer Gimmick! Special Edition med muligheten for både å lagre midt i spillingen og spole tilbake progresjonen når du har behov for det, noe som gjør at du nå kan komme gjennom spillet på én kveld. Dette er imidlertid kun i spesialutgavens vanlige modus, og skulle du gå for en hardbarket opplevelse kan du i stedet velge en modus som skrur av slike moderne tilleggsmekanismer.
Hvorvidt plattformingen og utfordringen faller i smak er nok avhengig av hvorvidt du setter pris på spillets tekniske faktorer, men en ting som er lett å slå et slag for uavhengig av dette er musikken. Sunsoft er kjent for å ha levert noen fabelaktige lydspor til sine titler i denne perioden, og Gimmick!-lydsporet komponert av Masashi Kageyama er intet unntak. Dette var visstnok et punkt hvor den skandinaviske originallanseringen kom til kort på grunn av kassettenes utforming, men heldigvis baserer Special Edition seg på den japanske originalutgaven her.
Som digitale relanseringer flest kommer også Gimmick! Special Edition med et par ekstra bonuser. Alternative rammer som kan settes på sidene av skjermen (siden våre TV-er er i 16:9-format og ikke 4:3 som i gamle dager) er ikke akkurat en nyhet, men bildegalleriet byr på sin side på det lille ekstra. Mens de fleste her begrenser seg til å inkludere noe konseptkunst, har denne spesialutgaver bilder av både de originale spillkassettene og instruksjonsbøkene. Sistnevnte kom kun på japansk og skandinaviske språk og er dermed utilgjengelige for de fleste spillere rundt omkring i verden, men for oss nordboere er jo dette ekstra moro.
Gimmick! Special Edition sørger for at en gammel klassiker nå kan oppleves av enda flere, og dersom du har sansen for gamle Nintendo-spill eller eldre plattformspill generelt er dette absolutt noe som kan anbefales. Du må riktignok være forberedt på en spillmekanikk som skiller seg ut og en vanskelighetsgrad av en annen verden, men heldigvis kommer denne utgaven med noen støttefunksjoner som gjør reisen med Yumetaro hakket lettere.
Score: 8/10