Bli med Donkey, Diddy, Dixie og Cranky Kong i deres kamp for å redde bananene fra en gjeng med viking-pingviner.
Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Utvikler: Retro Studios, Monster Games
Utgiver: Nintendo
Plattform: Switch, Wii U
Sjanger: Plattform
Dato: 21. februar 2014
Aldersgrense: 3 år
Teksten er opprinnelig skrevet i mars 2014 og er her publisert på nytt i lettere revidert utgave.
Det var en gang, nærmere bestemt 1981. I arkadehallene rullet tønne etter tønne idet en ekstremt stor og mannevond gorilla kidnappet ei ungmø og forsvarte henne iltert mot en redningsmann med stor bart og selebukser.
Fire år senere skulle mannen med bart og selebukse for alvor få fart på karrieren sin. Jumpman fikk en navneendring og ble til Mario, og siden den gang har han vel knapt behøvd noen videre introduksjon. Men han var ikke den eneste som begynte sin karriere i arkadehallene anno 1981. Tønnerullespillets navn var Donkey Kong, og siden den gang har gorillaen som spillet var oppkalt etter også vært et trofast innslag i bransjen.
Selv om Donkey Kong begynte sin karriere som en kidnapper med sans for vakre damer, endret han radikalt karakter da studioet Rare fikk lage et spill om ham og vennene hans til Super Nintendo (strengt tatt er den Donkey Kong vi kjenner i dag barnebarnet til arkadespillfiguren, og den “opprinnelige” Donkey Kong er i dag bedre kjent som den gamle bestefarapen Cranky Kong). Resultatet ble lansert i 1994, og med to oppfølgere har Donkey Kong Country-serien siden gått inn i historiebøkene som noen av de mest legendariske titlene til konsollen noensinne, mye takket være banebrytende grafikk og et legendarisk lydspor av David Wise.
Etter nesten 15 års pause fikk vi i 2010 oppfølgeren Donkey Kong Country Returns, den første tittelen i serien utviklet av noen andre enn Rare. Denne gangen var det Retro Studios, best kjent for sitt arbeid med Metroid Prime-serien, som fikk vise sin kreativitet gjennom gorillakongens eskapader. Nå har Texas-studioet forsøkt seg igjen, denne gangen med Wii Us muligheter til disposisjon.[1]
På DK Island aner apene fred og ingen fare, og Donkey, Diddy, Dixie og Cranky Kong er alle samlet for å feire den slipskledde gorillaens bursdag. Freden blir imidlertid brutt idet en armada av vikingskip dukker opp over horisonten. En vikinghær bestående av pingviner, ugler og en hvalrosskonge blåser Kongene bort fra DK Island og dekker øya med snø og is. Som kjent gir ikke kulde akkurat optimale vekstvillkår for bananer, så Donkey Kong samler familien og begynner på den lange veien hjem for å berge både øya og den livsviktige frukten.
Helt fra starten av er det tydelig at Tropical Freeze har den samme sprø, kreative og useriøse tonen som alltid har preget Donkey Kong Country-serien. Donkey Kong er en enkel sjel som kun tenker på bananer, og den evige jakten på jungelens gylne skatt trenger ikke noe større påskudd enn det. At Kongene er aper og derfor kun kommuniserer gjennom primale rop og hyl gjør i tillegg at dette blir en underholdende, språkløs opplevelse som passer på tvers av aldersgrupper og nasjonaliteter. Ikledd en herlig grafisk stilart og et utsøkt lydspor servert av den tilbakevendte DKC-veteranen David Wise er dette et spill det er umulig ikke å bli i godt humør av.
Som plattformspill flest i 2,5D handler Donkey Kong Country: Tropical Freeze om å komme seg fra A til B, forsere samtlige hindre på veien og unngå at fiendene (i dette tilfellet pingvinvikinger) gjør kål på deg. Seks forskjellige øyer betyr varierte miljøer, og spesielt tredje verden er nødt til å få spilleren i god stemning med sin “Donkey Kong møter Lion King”-stil. I god Donkey Kong Country-stil skal man også forsøke å samle alle K-O-N-G-bokstaver og puslespillbiter en måtte finne på hver bane. Det kan virke lett i begynnelsen, men vanskelig skal det bli. Temmelig vanskelig sådan. Donkey Kong Country-spillene har alltid vært utfordrende, og Tropical Freeze er intet unntak. Å spille seg gjennom brettene er en ting, men å samle alt som samles skal krever både timing, perfeksjon og ikke rent lite tålmodighet. Til tross for den høye vanskelighetsgraden føles Tropical Freeze lettere å mestre enn sin forgjenger. Om det er fordi spillet faktisk er lettere eller fordi undertegnede har fått mer plattformtrening siden sist, kan man alltids diskutere …
Noe av det som gjorde Donkey Kong Country Returns til slik en festlig opplevelse, var muligheten for å spille gjennom herligheten sammen med en venn. Denne muligheten vender selvfølgelig tilbake i Tropical Freeze, og denne gangen har man muligheten til å la Donkey få følge av Diddy, Dixie og Cranky Kong, hvorav sistnevnte er en spillbar figur for første gang. Selv om de forskjellige Kongene har sine forskjellige egenskaper, er det litt for liten forskjell på Diddy og Dixie til at det helt kan forsvares å ha begge to med i spillet. Lite variasjon til tross fungerer samarbeidsmodusen minst like godt som i forgjengeren. Man kan selvfølgelig lure på om det ikke burde vært støtte for fire/fem spillere, med tanke på at dette har vært en trend de siste årene som har fungert såpass godt for titler som Rayman Legends og Super Mario 3D World, men i så fall måtte nok spilldesignet gått gjennom en kraftig overhaling.
Vi skal imidlertid ikke helt legge fra oss sammenligningen med Rayman og Mario enda. Da Donkey Kong Country Returns ble lansert i 2010 føltes det ikke bare som et frisk pust fra fortiden, det var også et særdeles godt gjennomført og underholdende plattformspill på alle måter. Det Tropical Freeze først og fremst gjør, er å spille videre på grunnlaget som ble dannet med forgjengeren. Noen innslag av tredimensjonalitet har kommet inn, men foruten det er det ikke store nyheter å spore i Tropical Freeze. I seg selv er ikke dette negativt, for begge spillene byr på kvalitetsunderholdning på alle måter. Om vi imidlertid sammenligner Tropical Freeze med gigantene som har vandret på plattformarenaen i mellomtiden, er det fort tydelig at det mangler noe av den nyskapende ånden vi har sett den siste tiden. Rayman Legends var mer enn bare en blåkopi av Rayman Origins, og Super Mario 3D World kunne også skryte på seg å være noe mer enn bare en Wii U-versjon av Super Mario 3D Land. Tropical Freeze kan dessverre ikke skryte av det samme. Til det er nyhetene for få og gjenbruken av gamle elementer for høy.
Et annet ankepunkt er at med unntak av de grafiske mulighetene, har Retro Studios valgt å ignorere fullstendig Wii U-konsollens unike egenskaper og muligheter. Med mindre du velger å spille på GamePad-skjermen i stedet for TV-skjermen, skrus faktisk GamePad-skjermen helt av under spilløkten. På den ene siden virker dette som en fullstendig fallitterklæring når en av Nintendos største og beste andrepartsutviklere velger å ignorere konsollens muligheter fullstendig på denne måten. På den andre siden kan det argumenteres for at ingen funksjonalitet er bedre enn dårlig funksjonalitet, og at det viktigste er at Retro Studios har konsentrert seg om å lage et underholdende og velfungerende spill. Selv har jeg ikke klart å bestemme meg for hvilket argument som veier tyngst.
Selv om gorillakongens nye eventyr har sine ankepunkter, handler disse først og fremst om tekniske spørsmål. Kvalitetsmessig er det derimot lite å utsette på Donkey Kong Country: Tropical Freeze, og plattformspillet er en svært underholdende affære fra start til slutt. Retro Studios har laget en gjennomført og detaljert opplevelse, og er man en Wii U-eier med sans for gode og morsomme titler man gjerne kan spille sammen med flere er det ingen grunn til å tvile.
Score: 8/10
[1] Spillet ble i ettertid relansert til Nintendo Switch i 2018.