Man kan fort overse Astro’s Playroom i tro om at dette bare er en tech demo. I virkeligheten er spillet en ekstra positiv overraskelse for alle PlayStation 5-eiere.
Astro’s Playroom
Utvikler: SIE Japan Studio (Team Asobi)
Utgiver: Sony Interactive Entertainment
Plattform: PS5
Sjanger: Plattform
Dato: 19. november 2020
Aldersgrense: 7 år
PlayStation 5 er endelig her, for de som er heldige nok til å få et eksemplar i hende. En ny spillgenerasjon står på trappene, og som vanlig frister konsollskaperne av alle de nye mulighetene den ferske maskinvaren kan by på. Med PlayStation 5 behøver du imidlertid verken å lese eller høre om mulighetene, for du kan oppleve dem selv ved å spille Astro’s Playroom.
Den lille og søte roboten Astro har allerede vært en frontfigur for ny PlayStation-teknologi Astro Bot Rescue Mission, som er noe så uvanlig som et tredjepersons plattformspill i VR. Nå har utviklerne i Team Asobi plassert Astro Bot inne i en PlayStation 5 – både bokstavelig og billedlig talt. Bokstavelig, fordi Astro’s Playroom er et spill som kommer forhåndsinstallert på alle PlayStation 5-maskiner. Billedlig, fordi Astro’s Playroom handler om hvordan Astro skal utforske de forskjellige komponentene inni en PlayStation 5-maskin og løse ulike utfordringer i beste plattformspillstil.
Vår lille venn dukker altså opp inni en PlayStation 5, nærmere bestemt i en hub som kalles CPU Plaza. Herifra har han adgang til fire forskjellige regioner som skal utforskes: GPU Jungle, Cooling Springs, SSD Speedway og Memory Meadow. Hvert område har sitt tematiske særpreg, men først og fremst kjennetegnes de av at de utgjør forskjellige deler av konsollen. SSD Speedway er lagringsenheten til konsollen, og ettersom en SSD går vesentlig raskere enn en gammel harddisk suser ting av gårde. Cooling Springs er på sin side vifte- og kjølesystemet, så her er omgivelsene preget av vann, is og vifteanlegg.
Det festlige er at hvert område ikke bare er bygget opp rundt et tema, men at de også gjenspeiler hvordan konsollen faktisk ser ut på innsiden. Dette gjør at man blir ekstra godt kjent med konsollen man nå har fått i hus, noe som gir spillet en aldri så liten pedagogisk verdi. At man nesten kan bli glad av å tenke på kjølesystemet til en konsoll høres veldig merkelig ut, men det er nettopp denne effekten Astro’s Playroom har.
I hvert område skal Astro samle på panelbrikker og samleobjekter, hvor begge samles til utstilling i rommet kalt PlayStation Labo. Panelbrikkene fungerer som puslespillbiter for veggmalerier, som med utsøkt grafitti maler PlayStations historie fra 1994 og frem til i dag. Samleobjektene er på sin side ulike gjenstander fra PlayStations historie. Normalt er det Nintendo som har vært best på denne typen fan service tidligere, men med hele 26 år på baken er det faktisk mange nostalgiske øyeblikk å glede seg over i PlayStations historie også. Blikket for detaljer er enormt, og det er også mye å lære her. Selv kjente jeg for eksempel ikke til PocketStation, en kombinasjon av minnekort og personlig digital assistent som Sony ga ut til den første PlayStation i Japan. Det er mye spillhistorie å lære her og nok av nostalgi å hente, skjønt det føles merkelig når noen av de mindre suksessene som UMD-formatet blir hyllet på samme linje som PlayStation 2-konsollen. Man kan kalle dette en form for PlayStation-propaganda, men det fungerer, særlig for oss som har fulgt Sonys konsoller i noen år.
Blikket for detaljer fra PlayStations historie er ikke bare begrenset til disse samleobjektene. Rundt omkring på banene vil Astros venner stå og gjenskape forskjellige spill vi gjerne forbinder med PlayStation. Resultatet er festlige øyeblikk der en robot står med kamera og filmer, mens andre roboter har kledd seg ut og gjenskaper øyeblikk fra spill som Resident Evil, Gravity Rush, Ico, Devil May Cry, Crash Bandicoot, God of War, Death Stranding, Ghost of Tsushiuma og mange flere spill. Alle referansene er utført med en god dose selvironi og humor, og det er søtt å se de små robotene prøve å gjenskape ikoniske øyeblikk fra spillhistorien. Hvor riktig det er at spill ment for voksne refereres til i et spill for alle aldersgrupper kan man diskutere, men dette kan om ikke annet skape gode historier når barn spiller med voksne som kan fortelle om de ulike spillene.
Spillmessig er Astro’s Playroom et tredimensjonalt plattformspill som gir klare assosiasjoner til Mario-spillene – man har til og med mynter som lager omtrent den samme lyden som valutaen i Mushroom Kingdom. Astro hopper, løper, ruller og flyr over og forbi en rekke hindre, knuser gjenstander og samler objekter som trengs for å komme videre. Spesielt utfordrende er det ikke, men det er heller ikke meningen. Astro’s Playroom er et plattformspill for alle, noe det lykkes veldig godt med takket være sjarm og et velfungerende kontrollsystem. At det ser aldeles nydelig ut hjelper selvfølgelig også på opplevelsen. Sjarmen blir dessuten styrket av musikken til Kenneth C. M. Young, som også sto bak den gode musikken til Astro Bot Rescue Mission. Det kan faktisk bli litt for mye av det gode til tider, for etter en stund blir man litt lei av alle de søte lydene som robotene og musikken disker opp med, men i korte økter er det svært sjarmerende.
Kronen på verket er imidlertid å vise hva PlayStation 5 har å by på, og her lykkes Astro’s Playroom med glans. Den nye håndkontrolleren, DualSense, får virkelig vist seg frem her. Kontrollerens to store nyheter er haptisk tilbakemelding og adaptive triggere, og begge deler får man testet her. Haptisk tilbakemelding betyr i praksis et mye mer detaljert vibrasjonssystem i håndkontrolleren. Switch har et lignende system i form av HD Rumble, men DualSense tar dette til nye høyder. Går man på sand eller gjennom høyt gress kan man kjenne dette i håndkontrolleren, og det virkelig store wow-øyeblikket får man når Astro slår opp en paraply slik at man kan kjenne regndråpene slå mot paraplyen. De adaptive triggerne gjør at knappene på fremsiden av kontrolleren oppfører seg annerledes ut ifra hvilken gjenstand de kontrollerer. Dermed kan de oppføre seg ekstra tungt når man spenner en bue eller gi et mekanisk klikk som gjentar seg i raskt tempo når man opererer et maskingevær. Å teste disse funksjonene er en fryd, og det er bare fantasien som setter grenser for hva utviklerne kan finne på med dette i årene som kommer.
Astro’s Playroom kan fort gå under radaren på mange i tro om at det «bare» er en tech demo. I virkeligheten er dette derimot et fullverdig plattformspill, om enn litt kort, som samtidig gir deg et inntrykk av hva PlayStation 5 er i stand til å presentere. De ulike hyllestene til PlayStations historie føles som en hyggelig nostalgireise for gamle Sony-travere, og spillets grafiske presentasjon og introduksjon av DualSense-håndkontrolleren er en imponerende opplevelse. Ikke bli overrasket hvis du ser Astro’s Playroom på mange topplister ved årets slutt, for dette er underholdende og sjarmerende saker for alle aldre.
Score: 8/10