Historien til den unge Jedi-ridderen Cal Kestis fortsetter, men Respawn Entertainments nyeste tittel byr også på en uro i Kraften …
Star Wars Jedi: Survivor
Utvikler: Respawn Entertainment
Utgiver: Electronic Arts
Plattform: PC, PS5, Xbox Series X/S
Sjanger: Action, eventyr
Dato: 28. april 2023
Aldersgrense: 16 år
Selv om Star Wars-fans har fått mange spennende nyheter å kose seg med det siste tiåret når det gjelder filmer, bøker, TV-serier og tegneserier, har det vært litt mer begrenset på spillfronten. Heldigvis ble forrige tiår avsluttet på høyden med det svært engasjerende Star Wars Jedi: Fallen Order. Skaperne av Titanfall og Apex Legends (og tidligere de to første Call of Duty: Modern Warfare-spillene) viste oss at de mestrer mer enn bare førstepersons skytespillsjangeren, og på toppen av å gi oss en god Star Wars-opplevelse fikk vi også bevist at det går faktisk an å lage et Dark Souls-inspirert spill hvor det faktisk er lov å justere vanskelighetsgraden.
Tre og et halvt år og noen forsinkelser senere har Respawn Entertainment servert oppfølgeren, og denne gangen har de droppet forrige konsollgenerasjon for å satse på PlayStation 5, Xbox Series X/S og PC.[1] Kanskje ikke så dumt, ettersom det forrige spillet var teknisk krevende og trolig burde vært lansert til disse konsollene i stedet for datidens konsoller. Når de nå satser utelukkende på ny og kraftig maskinvare må da alt være såre vel, ikke sant? Vel, ikke nødvendigvis …
Vårt gjensyn med Cal Kestis og hans droidekompanjong BD-1 begynner på Coruscant fem år etter begivenhetene i Star Wars Jedi: Fallen Order. Imperiet er på høyden av sin makt, all motstand knuses systematisk og motstandskampen som Cal forsøker å ta del i butter stadig imot. På toppen av dette har vennene han reiste sammen med i forrige spill skilt lag, og Cal begynner å kjenne på prisen motstandskampen koster for ham. Alt dette tar imidlertid en ny vending idet Cal mottar viktige data som skal overleveres til motstandslederen Saw Garrera, hvorpå han kommer på sporet av en sagnomsust planet skjult for omverdenen siden Høyrepublikkens dager.
Selv om historien jevnt over gjør en god jobb med å underholde deg og byr på flere spennende rollefigurer (både gamle og tilbakevendende), må det også nevnes at den føles litt uraffinert og lite spisset. I løpet av spillets lange løp streifer den innom en rekke tråder, og ikke alle blir fulgt opp eller løst like godt før historien kommer til veis ende. Selv om jeg lar meg underholde gjennom hele opplevelsen, sitter jeg med en følelse i etterkant av at historien mangler koherens og naturlige overganger fra den ene delen til den andre. Narrativet er langt ifra dårlig, men det er samtidig vanskelig å se for seg at Star Wars Jedi: Survivor vil gå inn i historiebøkene blant de beste Star Wars-historiene. Noe av dette er knyttet til ett av forgjengerens hovedproblemer, nemlig hovedpersonen. Cal er ikke verdens mest spennende rollefigur, og selv om det skal sies at han er langt mer interessant denne gangen enn tidligere føles det som om han mangler personlighet og en indre motivasjon som driver ham til å handle. Heldigvis får Cal god assistanses fra en rekke kule birollefigurer, og noen av gjengangerne fra forrige spill er absolutt med på å styrke spillopplevelsen.
Derimot er lokasjonene langt mer spennende enn sist, mye takket være at det nå er mye lettere å finne frem og navigere rundt på de forskjellige planetene. Her får vi besøke både kjente og nye steder, akkurat slik en god Star Wars-opplevelse skal være, og når spillet først åpnes opp byr det også på en rekke artige sideoppgaver og utforsking. Mens det forrige spillet bød på planeter og områder som for det meste var ubebodde, har man denne gangen flere levende verdener å besøke. Takket være et utvidet arsenal av evner og redskaper kan Cal lettere navigere seg gjennom de utfordrende landskapene han støter på, og ettersom områdedesignet også føles mer helhetlig gjennomtenkt blir det også mer underholdende å utforske kriker og kroker for å finne veien videre. Evnene dine til å løse oppgaver og ta deg videre når sitt høydepunkt i ulike Jedi-kamre som venter deg flere steder, og det å lese omgivelsene nøye for å finne veien videre er en tilfredsstillende opplevelse som kan sidestilles med navigasjonsgåter i eventyrspill som Tomb Raider eller Uncharted.
Bevegelsesanimasjonene sitter også bedre, noe som kommer godt med både når Cal skal forsere vanskelige hindre eller møter på tøffe fiender. Sistnevnte skorter det ikke på, og i likhet med forgjengeren får du her et kampsystem som er lettere Souls-inspirert med noen enkle grep som gjør opplevelsen hakket mer tilgjengelig for oss allmenne dødelige. Ved å lese fiendene nøye skal du slå, dukke unna eller blokkere, og ved hjelp av presise handlinger vil fiendene til slutt senke guarden og åpne opp for at du gyver løs på dem. Skulle du dø vil alle dine opptjente erfaringspoeng som ikke er brukt på nye oppgraderinger bli borte helt til du møter den samme fienden igjen og beseirer den i kamp, skjønt hvor ofte dette skjer vil være avhengig av både dine evner og hvilken vanskelighetsgrad du setter spillet på. De fleste evnene fra det forrige spillet er ivaretatt, noe som sikrer en følelse av kontinuitet for dem som går med forgjengeren forholdsvis friskt i minne. Ulike kampstiler gjør også et comeback i Jedi: Survivor, hvor du nå har fem ulike stiler å velge mellom med hver sine fordeler. Alt i alt sørger de forbedrede animasjonene, det økte fokuset på utforsking og det videreutviklede kampsystemet for at spillet byr på noen solide forbedringer fra grunnlaget det forrige spillet etablerte.
Samtidig er det ikke alt som er like rosenrødt på Cals himmel, og det er her det tekniske kommer inn i bildet. Star Wars Jedi: Survivor er utviklet med tanke på den nyeste maskinvaren på markedet, men til tross for dette er optimaliseringen til tider temmelig ustabil. På konsoll (her testet på PlayStation 5) kan man velge mellom en kvalitetsmodus som byr på oppskalert 4K-grafikk og strålesporing til 30 bilder per sekund, eller en ytelsesmodus som nedskalerer bildekvaliteten og skrur av strålesporingen for å nå 60 bilder per sekund. Ingen av disse fungerer knirkefritt og klarer heller ikke å levere målsettingene de sikter mot. Kvalitetsmodusen kjører best av de to, selv om det ikke mangler på tilfeller hvor bildefrekvensen dropper godt under 30 som følger av mye aktivitet på skjermen. Den grafiske kvaliteten er heller ikke så pen som man skulle ønske, med mye pikselstøy og effekter som henger igjen i bildet (såkalt ghosting[2]), og det merkes at bildekvaliteten er oppskalert fremfor å være i naturlig 4K-kvalitet. Kvalitetsmodusen skal imidlertid ha ros for strålesporingen, som tar seg særlig godt ut i åpningssekvensen på Coruscant hvor neonlysene florerer. Ytelsesmodusen leverer heller ikke en jevn strøm av de lovede 60 bildene per sekund, og her er de øvrige plagene som også preger kvalitetsmodusen ytterligere forsterket. Dessuten må man leve med dissonansen som oppstår ved at filmsekvensene er låst til 30 bilder per sekund.
Dette kommer i tillegg til at spillet jevnt over har flere tekniske feil og mangler som ødelegger for spillopplevelsen. Noe totalhavari har jeg ikke opplevd, men det har vært stadige tilfeller av fiender som hopper inn og ut av bildet, gjenstander som har forsvunnet eller objekter som ikke lar seg scanne av robotfølgesvennen BD-1. Det verste er likevel at lyd og bilde ikke stemmer overens i filmsekvensene, slik at det ene alltid henger etter det andre. Dette er et gjennomgående problem i hele spillet på tvers av moduser, lydinnstillinger og lydkanaler, og har man først lagt merke til det er det vanskelig å forhindre at innlevelsen ikke blir spolert.
Star Wars Jedi: Survivor er et spill det er lett å kose seg med, til tross for dets mange og til tider nokså åpenbare feil og mangler. Det gjenskaper Star Wars-følelsen på en god måte, bygger videre på forgjengerens gode grunnlag og sørger for en mer underholdende opplevelse takket være forbedret navigasjon og kampsystem. Samtidig er dette et spill som føles uferdig ved lansering, og selv fire-fem måneder etter utgivelsen (og en gjennomspilling som ble gjennomført etter at en stor patch akkurat var lansert) er det fortsatt mye som gjenstår før spillet kjører på et teknisk nivå som er akseptabelt for et spill av dette kaliberet. Når dette kombineres med en historie som til tider føles retningsløs og med et ønske om å fortelle mange historier på en gang, gjør dette at spillet ikke når helt opp til det nivået jeg skulle ønske. Det er en god Star Wars-opplevelse, men det har et stykke igjen fra å være blant de beste.
Score: 7/10
[1] I skrivende stund jobber imidlertid Respawn med en egen versjon av spillet til forrige konsollgenerasjon, slik at også PlayStation 4- og Xbox One-eiere kan få oppleve spillet en gang i nærmeste fremtid (lanseringsdato er foreløpig ukjent).
[2] Nei, ikke den sosiale medier-typen.